Podstawowe zasady dotyczące wyszukiwarki Google to pewnego rodzaju wytyczne, które obejmują najważniejsze działania, które mogą sprawić, że Twoja strona internetowa oraz jej poszczególne treści (zamieszczane w jej obrębie podstrony, zdjęcia oraz filmy) mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google i osiągać wyniki i pozycje.
Do podstawowych wytycznych zaliczamy:
- Wymagania techniczne: czyli wszystko to, co jest potrzebne, aby dana strona internetowa wyświetlała się w wynikach z wyszukiwarki internetowej Google.
- Zasady dotyczące spamu: czyli wszystkie zachowania, złe oraz nieetyczne praktyki i działania, które mogą negatywnie wpłynąć na pozycje, skutkując obniżeniem jej pozycji lub całkowitym usunięciem z wyników wyszukiwania.
- Najważniejsze sprawdzone metody: czyli główne sposoby i działania SEO zapewniające poprawę pozycji w SERP.
Sprawdź: jak działa wyszukiwarka Google.
Wymagania techniczne wyszukiwarki Google
Jeśli strona internetowa ma się wyświetlać w wynikach wyszukiwania Google, musi spełniać minimalne wymagania techniczne. Jest niewiele rzeczy technicznych, które trzeba zrobić na stronie internetowej.
*Zgodnie z oficjalnymi informacjami od Google - większość witryn od razu spełnia podstawowe, minimalne wymagania techniczne.
Minimalne wymagania wyszukiwarki Google:
- brak blokady robota wyszukiwarki (Googlebota);
- poprawne działanie i możliwość odczytania przez Google kodu stanu HTTP: "200 (success)";
- zawartość treści możliwych do zindeksowania.
Zasady dotyczące spamu w wyszukiwarce Google
Przepisy dotyczące spamu dokładnie wyjaśniają postępowanie oraz działania, które mogą skutkować obniżeniem pozycji danej strony lub całkowitym jej pominięciem w wynikach wyszukiwania Google (usunięcie z indeksu wyszukiwarki). Strony internetowe, które starają się dostarczać użytkownikom najwyższej jakości, wartościowe treści i przestrzegają wytycznych, z pewnością będą wyświetlane wyżej w wynikach wyszukiwania Google
Rodzaje działań zaliczanych do spamu:
- Maskowanie - działanie polegające na pokazywaniu użytkownikom treści innych niż te prezentowane wyszukiwarkom w celu manipulowania rankingami stron i wprowadzania użytkowników w błąd
- Strony doorway - witryny lub strony, które utworzono po to, aby zajmowały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania w przypadku konkretnych podobnych zapytań. Odsyłają one użytkowników do stron pośrednich, które nie są tak przydatne jak lokalizacja docelowa
- Treści zmodyfikowane przez hakerów - wszelkie materiały umieszczone w witrynie bez pozwolenia przez wykorzystanie luk w zabezpieczeniach
- Ukryty tekst i ukryte linki - umieszczenie treści na stronie wyłącznie w celu manipulowania wyszukiwarkami i uniemożliwiania użytkownikom łatwego dostępu do niewidocznych informacji.
- Upychanie słów kluczowych - praktyka polegająca na wypełnianiu strony internetowej słowami kluczowymi lub liczbami w celu manipulowania rankingiem w wynikach wyszukiwania Google
- Spam w linkach - kupowanie lub sprzedawanie linków na potrzeby rankingu, wymiana linków na dużą skalę, używanie zautomatyzowanych programów lub usług do tworzenia linków do witryny, wymaganie linku w ramach warunków korzystania z usługi, artykuły sponsorowane lub reklamy natywne, linki z dużą liczbą słów kluczowych, szeroko rozpowszechniane linki w stopkach lub szablonach różnych witryn oraz komentarze na forach ze zoptymalizowanymi linkami w treści posta lub komentarza
- Ruch generowany przez komputery - wysyłanie zautomatyzowanych zapytań do Google
- Złośliwe oprogramowanie i zachowania - złośliwe lub niechciane oprogramowanie, które negatywnie wpływa na korzystanie ze stron przez użytkowników.
- Funkcje wprowadzające w błąd
- Skopiowane treści - skopiowane treści, nawet ze źródeł wysokiej jakości, ale bez dodatkowych przydatnych usług lub treści
- Niejawne przekierowania - to złośliwe działania polegające na pokazywaniu użytkownikom i wyszukiwarce różnych treści
- Treści generowane automatycznie zawierające spam - to treści, które są tworzone przez oprogramowanie bez dodawania oryginalnych informacji lub odpowiedniej wartości. Dotyczy to również automatycznego parafrazowania cudzych treści.
- Afiliacje bez wartości dodanej - strony z linkami do produktów w witrynie partnerskiej, na których opisy produktów i opinie są skopiowane bezpośrednio od sprzedawcy
- Spam tworzony przez użytkowników - spamerskie treści dodawane do witryny przez użytkowników za pomocą kanału przeznaczonego do takich treści
Polecane przez Google praktyki i sprawdzone metody
Jest wiele rzeczy, które można zrobić, aby poprawić SEO swojej witryny. Do najbardziej podstawowych metod, które mają również największy wpływ na pozycję i wygląd treści w wyszukiwarce Google zaliczymy:
- Twórz użyteczne i wiarygodne treści dostosowane do użytkownikom
- Wykorzystuj słowa kluczowe, które są używane przez użytkowników w wyszukiwarkach i umieszczaj je w kluczowych miejscach, takich jak tytuł, główny nagłówek i linki.
- Zezwól Google na indeksowanie linków, aby można było odnaleźć inne podstrony.
- Dziel się informacją o swojej witrynie w społecznościach, aby przyciągnąć użytkowników o podobnych zainteresowaniach i promować swoje usługi i produkty.
- Jeśli masz różne treści, takie jak obrazy, filmy, struktury danych lub kod JavaScript, zastosuj sprawdzone metody, aby ułatwić Google analizę tych elementów strony.
- Usprawnij wygląd swojej witryny w wynikach wyszukiwania Google, uwzględniając odpowiednie funkcje dostosowane do Twojej witryny.
- Jeśli w wynikach wyszukiwania pojawiają się treści, które nie powinny być dostępne lub z których chcesz zrezygnować, wykorzystaj odpowiednie metody kontroli wyświetlania tych treść.
Źródło: Podstawowe zasady dotyczące wyszukiwarki Google